Een korte schets van onze school |
Brede School Centrum Brunssum
ontmoeting en samenwerking
in onderwijs,
opvang en vrije tijd
De Opstap is vanaf
schooljaar 2016-2017 gevestigd in het nieuwe gebouw van de Brede
School
Centrum Brunssum. Voorheen lag de school
in de Kloosterstraat. Er zijn 10 groepen, waarvan drie kleutergroepen.
De kinderen komen uit alle
wijken van Brunssum naar onze school. Op de
locatie spelen en leren circa 225 leerlingen.
De missie van onze school
Onze school is een
basisschool voor kinderen van 4 t/m 12 jaar. Wij hanteren het
leerstof-jaarklassensysteem, met veel aandacht voor het individuele kind
(passend onderwijs). Onze school staat open voor alle leerlingen [alle
religies], die worden aangemeld door hun ouders/verzorgers (tenzij het
schoolondersteuningsprofiel verheldert, dat wij een kind de juiste
ondersteuning c.q. het juiste onderwijs niet kunnen bieden). Het is ons
doel om leerlingen cognitief en sociaal te ontwikkelen, opdat ze kunnen
doorstromen naar een passende vorm van vervolgonderwijs. Gelet op het
eerste vinden we m.n. de vakken taal en rekenen van belang. Gezien het
tweede besteden we veel aandacht aan het (mede) opvoeden van de
leerlingen tot volwaardige en respectvolle burgers. Naast
kennisoverdracht besteden we veel aandacht aan de culturele, creatieve
en lichamelijke ontwikkeling van de leerlingen.
Slogan en kernwaarden van onze school
Op onze school heerst een professionele
cultuur. Op onze school hebben we oog voor het individuele kind, voor de
ouders/verzorgers (klantgericht – ouders als partners) en voor rust,
reinheid en regelmaat. De slogan en de kernwaarden worden nader
toegelicht in de schoolgids.
Onze kernwaarden zijn tevens transparantie,
respect, veiligheid en betrokkenheid zijn leidend in ons denken en doen.
Zij helpen ons de juiste keuzes te maken en op koers te blijven. Binnen
de organisatie fungeren de verbindende waarden als cultuurpijlers en
zijn ze richtsnoer voor de gewenste houding en het gedrag van alle
medewerkers.
Onze visie op lesgeven
Het lesgeven is de kern van ons werk. We onderscheiden pedagogisch en
didactisch handelen, hoewel beide facetten van ons werk feitelijk
onscheidbaar zijn. Van belang daarbij is: oog hebben voor het individu,
een open houding, wederzijds respect en een goede relatie waarin het
kind zich herkent.
Belangrijke pedagogische aspecten zijn:
zelfstandigheid, eigen verantwoordelijkheid, kritische zin, reflecterend
vermogen en samenwerking.
Gelet op de didactiek vinden we de volgende
zaken van groot belang: - interactief lesgeven; de leerlingen betrekken
bij het onderwijs - onderwijs op maat geven: differentiëren -
gevarieerde werkvormen hanteren (variatie = motiverend) - een
kwaliteitsvolle (directe) instructie verzorgen - kinderen zelfstandig
(samen) laten werken.
De groepering van de kinderen: Wij streven
naar kleine vaste groepen. Onze populatie is gemengd, d.w.z. autochtone
en allochtone kinderen werken en leren met elkaar. In het kader van
passend onderwijs proberen we in de samenstelling van de groepen
rekening te houden met kinderen die op cognitief en/of emotioneel gebied
problemen hebben. Wij werken met een aantal bouwen (onder-, midden- en
bovenbouw) met eigen coördinatoren, waardoor we als bouwteam meer
kinderen kennen en kunnen begeleiden. Wij hebben de hoop dat de
zorgvuldige samenstelling van de groepen een positief effect bij de
ouders teweegbrengt.